Özgün Nöroteoloji, Şamanizm
25 Şubat 2006
“Nöroteoloji“, Newsweek’te (05/17/01) yayınlanan “Tanrı ve Beyin:
Ruhsallık için nasıl donatıldık” makalesi yayınlandığından beri gittikçe yaygın
bir kavram olmuştur. Terim ruhsal deneyimlerin biyolojik bir esası olduğu
düşüncesini ifade eder. “Nöroteoloji terimi yeni olmasına karşın, temel
düşünceler binlerce yıldır buradalar,” diyor Arizona Devlet Üniversitesi,
Antropoloji Departmanından Dr. Michael Winkelman. “Birçok kültür bilinci
değiştirmek ve ruhsal deneyimlere neden olmak için yollar geliştirmiştir.”
Winkelman şamanizmi – kadim bir şifa pratiği – nöroteoloji kavramı içersinde
tanımlar.Alimler, şamanizmi yüzyıldan daha fazla süre için dini davranışın özel
bir şekli olarak kabul etmişti. Winkelman’ın kitabı “Şamanlar, Rahipler ve
Cadılar“da taslağını çıkardığı, şamanizm üzerine yaptığı daha önceki kültürel
karşılaştırma araştırması, dünyanın dört bir yanındaki kültürlerdeki şamanlarda
temel benzerlikler olduğunu gösterdi. Şamanlardaki benzerlikler ruhlarla
etkileşmek ve şifa vermek için trans veya ekstaz – değiştirilmiş bilinç
durumları (ASC) – kullanımını içerir. Bu ruh dünyası etkileşimlerinden çoğu kez
“ruh seyahatlari”, “beden-dışı deneyimler”, ve “astral projeksiyon” olarak söz
edilir. Bu yetenekler, kabul edilmiş bir şaman “ölüm ve yeniden doğuş deneyimi”
geçirdiği ve hayvan dostlarını ve ruh güçlerini elde ettiği zaman
kazanılır.Güncel kitabı “Şamanizm: Bilincin ve Şifa Vermenin Nöral
Ekolojisi“nde, Winkelman şamanizmin – insanlığın özgün ruhsal pratiklerinin –
nörobiyolojik esasının taslağını çıkarır, ve şamanizmin şaşırtıcı görünümlerini
açıklar: modern dirilişi kadar, eski dünyadaki evrensel duruşu.
Dünyanın farklı yerlerindeki benzer şamanik pratikler, tüm dinlerin
aldatmaca olduğunu ifade eden rasyonel bilimsel görüşe karşı, bir meydan okuyuş
sunar. Bu paradoksu açıklamak için, Winkelman şu soruyu ortaya atar: “Neden bu
sözde “aldatmacalar” farklı kültürlerde benzer yollarda gelişir? Bu pratiklere
binlerce yıl yaşamlarını sürdürmeleri için imkan tanımış uyarlanabilir esas
nedir?”"Şamanizmin genel olguları temel beyin fonksiyonlarıyla
bağdaştırılır,” diyor, bu genel olguların bilincin biyolojik prensiplerini ve
ASC‘nin fonksiyonlarını yansıttığını ifade eden Dr. Winkelman. “Şamanizm:
Bilincin ve Şifa Vermenin Nöral Ekolojisi”, şamanik pratikler ve deneyimler
için altyapı sağlayan beyin işleyişinin temel bakış açılarını açıklar.
“Şamanların deneyimleri ve pratikleri dünya genelinde önemli benzerliklere
sahiptir çünkü onlar doğuştan gelen beyin işlemleri ve deneyimlerini
yansıtırlar,” diyor Winkelman. Winkelman’ın araştırma bulguları şamanizmi insan
evrimi bağlamına yerleştirir ve şamanik pratiklerin aşağı yukarı 40,000 yıl
önce modern insanların evriminde anahtar bir öge olduğunu öne sürer. Şamanlar
insanlara bilgiyi elde etmede ve yeni düşünüş şekilleri geliştirmede yardım
etti. Şamanizm ayrıca, bağlılıklar inşa ederek, ve grup dayanışması yaratarak,
şifa ve kişisel gelişim için mekanizmalar sağladı.”Şamanizm yalnızca kadim bir
pratik değildir, ne de daha basit toplumlarla sınırlıdır,” diyor Winkelman.
Çağdaş dünya ‘neoşamanizmin” bir çok örneğine, ruhsal şifa ve bilincin bu kadim
prensiplerin günümüzdeki uyarlamalarına sahiptir.”Modern dünyada şamanizmin
yeniden doğuşu bir anomali ve çelişkidir,” diye devam ediyor Winkelman. Bu
türdeki pratikler modern rasyonalitenin gelişimiyle kayboldukları sanılıyordu,
ancak özellikle nüfusun daha eğitimli kesimleri arasında devam ediyor ve popülerleşiyor.”Nöroteoloji
perspektifleri, onbinlerce yıl önce şamanizmin özgün tezahürünü doğurmuş beyin
işlevinin aynı prensiplerini yansıtan güncel pratiklerle şamanizmin
sürerliliğini ve canlanmasını açıklamada yardım eder. Winkelman’ın “Şamanizm:
Bilinç ve Şifa Vermenin Nöral Ekolojisi” kitabı bu beyin sistemlerini, onların
fonksiyonlarını, ve insan sağlığını arttırmayı nasıl sağlayabildiklerini
açıklar.Alternatif iyileştirme pratikleri bir çok şamanik prensipleri ve
aktiviteleri birleştirir. Alternatif tıbbın popüleritedeki artışı insanların
kendi iyileşmelerinin sorumluluğunu alma arzusunun bir parçasıdır.” Winkelman
dikkati çeker: “Şamanizm özgün bir kendi kendini iyileştirme pratiği, kendi
kendine onamanın bir şekliydi.” Winkelman’ın kitabı, şamanik pratiklerin
insanlara görsel sembollerde ortaya koyulmuş, sezgi yolu ile anlaşılan
güçleriyle kontak kurmada nasıl yardım ettiklerini ayrıntılandırır.Beynin
serotonin ve opioid sinir taşıyıcısı sistemleri ayrıca şamanik pratiklerce
uyarılır. “Şamanizm hem kişinin sağlığını hem de kendini iyi hissetme duyusunu
arttırır çünkü onlar bedenin ‘iyi hisset’ kimyasallarını ‘açarlar’,” diyor
Winkelman. “Prozac ve diğer serotonin-yükseltici inhibitörlere olan mevcut
güvencimiz, ve ilaç bağımlılığıyla ilgili olan toplumsal problemlerimiz, bu
hayati şifa geleneklerinin kaybını yansıtır.”Winkelman, şamanizmin insan
psikobiyolojisindeki doğal esasından dolayı popülerleşmeye devam edeceğini öne
sürer.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder