Bir Mezra
Ekonomisi Tasarlamak
15 Nisan 2009
Jeff Vail –
Köksap Nedir?
Sürdürülebilirliğin
Topolojisi ve Başarılmış Ontogenez
Bu yazının
hedefi, hiyerarşiye karşı negatif geri besleme sağlayan, çevresel
sürdürülebilirliği garanti eden, ve insan ontogeneziyle uygunluğunu en yüksek
seviyeye çıkaran köksap yapısına dayanan yeni bir ekonomi kurmak için somut bir
taslak çıkarmaktır. İlk önce probleme olan yaklaşımımı ana hatlarıyla
anlatacağım, sonrasında ise tarihsel bir örneği ele alacağım-Tuscan tepe
kentlerinin kafes ağının kendi eşsiz şartlarına hitap eden bir topolojiyi nasıl
yarattığına değineceğim-,daha sonra modern bir köksap ekonomisinin en ideal
kuramsal topolojisini çözümleyeceğim, ve son olarak yeni bir mezra ekonomisinin
bilinçli tasarımı ve kurulumu için bir takım gerçekçi kaygıları tartışacağım.
Bölüm 1:
Yöntembilim
Bu yazı köksapın
kuramsal yapısını ele almayı, ve gerçekçi bir ekonominin bu model üzerine nasıl
kurulabileceğini ayrıntılarıyla anlatmayı amaçlar. Köksap, kısaca, kendi
kendine yeten fakat birbirini etkileyen düğümlerin hiyerarşik olmayan bir ağı
olarak tanımlanır. Bir mezra-ekonomisi kapsamı içerisinde, kendi kendine
yeterlilik eşiğini tanımlamak en önemli kuramsal adımdır. Her bireyin tümüyle
kendi kendine yeterli olmasını önermek gerçekçi olmayacaktır-her bireyin
tümüyle kendi kendine yeterli olması mümkün olsa da, hiyerarşinin gelişmesini
önlemek için gerekli esneklikten yoksun olacağı gibi, kabul edilemez biçimde
düşük bir yaşam standardıyla sonuçlanaktır. Bu, er geç bir çeşit feodal
hiyerarşiğe doğru yönelecek ekonomik yapıya dahil olan kontrol edilemez
bağımlılıklar yaratacağından, kendi kendine yeterlilik eşiğini çok yukarıya
yerleştirmek aynı derecede gerçekçi olmayacaktır. Bu eşiğin tam yeri
değişebilir, fakat en düşük seviyede olmak zorundadır. Bu şartlar altında, şu
şekilde olabilir:
Emeği yerine
getirme bilgisini bölmeden iş bölümünü kolaylaştırın. Bu, potansiyel yaşam
standardını, hiyerarşi ve sömürüye götürebilecek şekilde bir başkasının
bilgisine bağımlılık yaratmadan, bireyleştirilmiş kendi kendine yeterliliğin
üzerine çıkarmaya izin verir.
Yeterli sistemik
şoku soğurmak için uygun fazlalık sağlayın. Örneğin, eğer kendi kendine yeterlilik
iki kişilik bir grup seviyesine yerleştirilirse, bir kişiyi güçsüz duruma
sokacak bir şok karşısında diğer kişi tüm şoku soğurmak zorundadır. Benzer
şekilde, bu ekonomik model kısmen bahçecilik üretim tarzına dayandırılacağı
için, havanın, hastalığın, vs. sebep olduğu belirli mahsul veya kaynak üretim
süreçlerinin başarısızlığını soğurabileceği yeterli çeşitliliğe sahip olmak
zorundadır.
Bu örnekte, kendi
kendine yeterlilik eşiğini aile grubu seviyesine yerleştirdim. Bu eşik,
akrabalık yönündeki biyolojik insan eğilimlerini destekler, ve aşağı yukarı
10-40 kişi, veya yaklaşık 4 genişletilmiş çekirdek aile biriminden meydana
gelen temel bir köksap düğümü yaratır.
Bu model için
üretim tarzı, yaşam standardını en yükseğe çıkarmak için (permakültür, fukuoka,
ve orman-bahçe kavramına dayandırılmış) oldukça çeşitli bir bahçecilik
sistemine verilen öneme sahip olan, ve hem avlanmanın hem de toplayıcılığın
sistemik şokları soğurucu görevi gördüğü önemli bir yedek gücün (coğrafi uzam
ve bilgi) devamlı sağlandığı bahçeciliğin, toplayıcılığın ve avcılığın
melezidir.
Son olarak, her
düğümün kendisi için asgari seviyede kendi kendine yeterlilik sağlamasına ek
olarak, kendi başlarına oluşturabileceklerinden daha yüksek yaşam
standartlarını oluşturacak tarzda ekonomik etkileşim düzenlemek için köksapın
iletişim ve bilgi işlem yeteneğine, ayrıca diğer düğümlerle ekonomik etkileşimi
kolaylaştırmak için bir veya daha fazla uzmanlaşmış ürün ürettiği, uzmanlaşma
ve uzmanlık üretimi konusuna da hitap etmelidir.
Bu kafesli
ekonomik etkileşim köksap yapısını bir arada tutan bir yapıştırıcıdır. Eninde
sonunda hiyerarşinin saşdırılarına karşı en güçlü savunma görevini görür-tek
bir düğüm genişleyen hiyerarşiye karşı muhtemelen dayanamaz, fakat düğümleri
iyi bağlı bir köksap toplumu buna dayanabilir.
Bölüm 2: Tuscan
Tepe Kentinden Topoloji Dersleri
Bu düğüm ve kafes
tartışmasının tümü oldukça kuramsaldır-”gerçek dünyada” esasen nasıl şekil
alacağını tasarlamak zor olabilir. Bu nedenle, bu kavramların çoğunu izah eden
günümüze kadar ulaşmış tarihsel bir örnek işimize yarayabilir. Tuscan tepesi
kentleri dikkate değer bir örnektir-elbette kusursuz bir köksap örneği
değiller, ancak nispeten kendi kendine yeterli bir çok düğümden meydana gelen
bir ağ ekonomik topolojisi için iyi bir örnek teşkil ederler. Tüm yerel
coğrafyalarda olduğu gibi, kendi şartlarının eşsiz bir ürünüdürler: engebeli
ormanlar ve tepelerle kesilmiş verimli araziler, Akdeniz iklimi, küçük
çiftliklerin geçmişe ait dokusu, ve İtalya kent-devletlerinin bir çok sosyal,
ekonomik, ve teknik yeniliklerine yol açmış dış güçlerce sağlanan hükümlerin
bozunması. Benim gözdem, aşağıda tasvir edilmiş nispeten küçük ve önemsiz bir
tepe kenti olan Lucignano’dur. Bu kenti, bu tartışma için örnek bir tepe-kent
olarak kullanacağım, bu yüzden kente aşina olmak için bir an durun ve tasviri
inceleyin:
Şekil 1:
Lucignano haritası. Evlerin savunmaya yönelik dizilimine ve küçük tarlaların
gelişi güzel dağılımına dikkat edin.
Şekil 2:
Lucignano’nun çizilmiş bir eskizi…hem harita hem de eskiz kenti modern halinde
tasvir ediyor. Söyleyebileceğim kadarıyla birkaç yüzyıldır değişmedi.
Şekil 3: Mayıs
2002′de bir hafta kaldığım Roftezza Medicea’dan (ilk haritaya bakın) çektiğim
bir Lucignano fotoğrafı.
Bu kısa Lucignano
sanal-turundan hoşlandığınıza inanıyorum…
Floransa, Siena,
ve İtalya’daki diğer rönesans kent-devletleri arasındaki sürekli savaşların
klasik İtalya tepe kentleri mimarisi üzerindeki etkisini fark etmek ilginçtir.
Bu tarz içe-bakan, savunmaya yönelik bir duruş, tasarlanmış bir gelecekte
gerekli midir? Pasif solar olanaklarına yönelik daha açık bir tasarım uygun
olabilir mi? Ne büyüklükte yerleşkeler gereklidir-küçük aile çiftlik evi
kümeleri, rahatlığa veya savunmaya yönelmiş ailelerin mezra grupları, veya yerel
uzmanlık ürünleri üreten ticaret veya zanaat-sınai köyleri mi? Lucignano
koşullarında, bir çok ya da çoğu çiftçi savunma duvarları içerisinde yaşadı ve
her gün yürüyerek tarlalarına gittiler.
Ek olarak,-(bin
kişinin üzerindeki bir tepe kenti seviyesinde yerleştirilmiş) yüksek seviyedeki
kendi kendine yeterlilik eşiğinden kaynaklanan-hiyerarşi derecesi kesinlikle
ideal değildi. İklim, kaynaklar, savunma gereksinimi seviyesi, vs. nedeniyle
kendine has mimari ve ekonomik yapı değişiklik gösterecektir, fakat tepe
kentlerinin temel ağ yapısı öğretici kalır: Tuscan haritasına sık olarak
yayılan yüzlerce tepe kenti güçlü ve esnek bir yerelleştirilmiş ekonomik
etkileşim ağı oluşturdu. Bugün, bu aynı bölge, büyük ölçüde hiyerarşik ve
endüstriyel toplum içerisinde var olmasına karşın, modelimizin hedefi olan
sürdürülebilir, “başarılmış ontogenez” ekonomisi türünün yeniden dirilişini
gösteriyor. “Yavaş Besin” hareketi bu bölgenin çok daha ünlü tepe kentlerinden
biri olan Greve-in-Chianti’nin belediye başkanı tarafından başlatıldı ve şu
anda tüm dünyaya yayılıyor. Son olarak, ve belki de en önemlisi, Tuscan tepe
kenti nihayetinde bu tarz bir köksap ekonomisiyle kazanılabilen “iyi yaşamın”
önemli bir sembolüdür-modern kültürümüz içerisinde dahi arzu edilir, kolayca
anlaşılabilir, ve “taş devrine dönüşü” değil hemen hemen evrensel olarak
modernite deneyimlerine tercih edilen pozitif bir “bir göz geçmişte ileriye
ilerlemek” vizyonu sağlar. Bu, beğendirilmesi böylesine zor bir kuramsal kavram
olduğundan, iyi bilenen bir örnekle anlatılması çok önemlidir. Elbette başka
örnekler de var, fakat Batı kültürü içerisinde, bu örnek en büyük yükü
taşıyabilir.
Bölüm 3: Köksapın
İdeal Topolojisi ve Mezra Ekonomisi
Bir köksap
yapısının ideal topolojisini kelimelerle açıklamayı denemekten ziyade, bu
yapıyı aşağıdaki grafiklerle daha etkin bir şekilde örneklemeye çalışacağım:
Şekil 4:
Yukarıdaki örnek tek bir köksap düğümü için kuramsal olarak en ideal
topolojidir, burada bir aile kümesini temsil etmektedir. Genişletilmiş aile
grubu içerisindeki bağlanabilirliği temsil eden yakın ve güçlü bağlantılar
düğüm içerisinde var olurlar. Dış bağlar farklı olarak gevşek ve zayıf
bağlantılar, yerel mezra ile yakın bağlantılar, mezralar arasındaki bağları ve
de zayıf ve uzak bağlantıların kapsamlı bağlanabilirlik etkinliğini fazlasıyla
arttırdığı “küçük dünyaları” yaratan uzak bağlantılardır. Yeşil bölge, besin
açısından asgari seviyede kendi kendine yeterlilik elde etmek için düğüm
tarafından ihtiyaç duyulan coğrafi alanı gösterir.
Şekil 5: Yukarıdaki
örnek bir mezra, veya aile düğüm kümesini gösterir. 4:4:4 şeklindeki gruplaşma
sabit değildir, daha ziyade sadece esnek bir yapıyı aktarmak için uygun bir
yoldur. Mezra içerisinde yakın ve güçlü bağlantılar vardır, ve farklı olarak
gevşek ve zayıf bağlantılar dışarıya uzanır. Bireysel düğümlerde görüldüğü gibi
aynı “küçük dünyalar” kuramını fraktal bir tarzda tekrarlarlar. Daha büyük,
açık renkli yeşil bölge, özel olmayan kullanımları için mezra tarafından
“emaneten” kontrol edilen, fakat bahçecilik projelerinin yetersiz kalabileceği
durumlarda bir yedek stok olarak kullanım için uygun olan “yaban hayat,
avlanma, ve toplayıcılık”, veya permakültürün “Zon 5″ bölgesi için gerekli
coğrafi alanı temsil eder.
Şekil 6:
Yukarıdaki örnek köksap düğüm kümelerinin oluşturduğu daha geniş bir kafes
yapısı düzenini gösterir. Kuramsal bir dağılımı ifade eder, ve hiçbir
“süper-mezra”, kent, veya köy olmadığını gösterir-yapı mezra seviyesinde
“düzdür”, çünkü daha yüksek düzende bir yerleşkeye doğru herhangi bir büyüme
hiyerarşiye kapı açacaktır. Aksine, bir sonraki örnekte gösterildiği gibi, daha
karmaşık olarak düzenlenen işlevler geçici gruplaşmalarla kolaylaştırılırlar.
Şekil 7:
Yukarıdaki örnek, süreksiz bağlantıların, panayırların, festivallerin vs.,
kafesin kapsamlı iletişim ve bilgi işlem kapasitesi etkinliğini büyük ölçüde
arttıran uzak-mesafeli, zayıf bağlanabilirliğe etkisini gösterir. Daha uzak
düğümler ara sıra meydana gelen bu olaylarla (mavi, kırmızı veya mor renkli
kesikli çizgilerle gösterilmiştir) bağlantıya sokuldukları için, bilgi veya
değiş tokuşların daha uzak mesafelere yayılmaları için taşınmak zorunda
oldukları düğüm sayısı fazlasıyla azaltılır. (bir komşudan diğer komşuya taşıma
için 8 adıma ihtiyaç duyulacak bir mesafenin yalnızca iki adımla aşıldığı siyah
çizgiyle gösterilmiştir.) Daha geniş, daha zayıf, ve geçici olan bu ağlar,
hiyerarşiyi kolaylaştırmadan daha karmaşık aktivite ve daha uzmanlaşmış
ekonomik değiş tokuşu kolaylaştırırlar. Örneğin, 50 düğümden aslında yalnızca
biri keçi beslemesine veya bira üretmesine rağmen, tüm 50 düğüm mevsimsel
panayırlar, geçici pazarlar, vs. ile bu ürünlere kolayca erişebileceklerdir.
Teoride, “düz” bir köksap kafesinin bu tarz geçici gruplaşmalarla idare
edilebilen teknolojik veya endüstriyel karmaşıklık için hiçbir sınır yoktur. Bu
biçim, daha karmaşık projelerin (savunma, metal veya cam işçiliği gibi oldukça
uzmanlaşmış mallar, sosyal zenginlik) hiyerarşinin yaratılmasında bir katalizör
görevi görmesini engeller.
Şekil 8: Düzenli
geometrik kafes yapısı, gerçekte, araziyi, iklimi, kaynak dağılımını, vs.
kapsayacak şekilde doğal coğrafya üzerine yayılmış olmak zorundadır-basit bir
topografik harita üzerinde yukarıda gösterildiği gibi. Şekil 6′da
örneklendirilen kuramsal ve geometrik olarak simetrik kafes daha kolay ön
kavramsallaştırma sağlarken, bu şekilde örneklendirilen kafes daha gerçekçidir.
Aslında, çeşitli farklı “kavramsal araziler” her biri eş zamanlı olarak gerçek
jeo-uzamsal kafes yapısına etkileyecektir. Örneğin, fiziki arazi, seyahet zorluğu,
kaynakların belirli noktalarda yoğunlaşması, su elde edilebilmesi, toprak
zenginliği, vs. hepsi yerleşimde etkili olacaktır.
Bölüm 4:
Gerçeklik, ve Mezra Ekonomisinin Yaşama Geçirilmesi
Bu kavramsal
“mezra-ekonomisinin” gerçek dünyada yaşama geçirilmesi, mevcut kurulu
düzenlemenin üstesinden gelerek ve tepeden aşağıya bir hiyerarşinin olmadığı bu
fraktal modelin koordinasyonunu ve standardizasyonunu başararak esnekliği
garanti eden çabalara gerek duyar.
Köksap kafes,
fikirde, harikadır. Ancak, yeterli esneklik göstermezse, yalnızca ilk büyük
sistemik şoka kadar dayanacaktır-ve hava durumundan, savaştan, teknolojiden,
kıtlıktan, hastalıktan, vs. kaynaklanan sistemik şoklar her zaman insanlık
üzerinde bir etkiye sahip olmuştur ve her zaman insanlığı etkilemeye devam
edecektir. Mezra-ekonomisi kaynak işlemede planlanmış fazlalık kadar, uzun
zamanlı bir anlayışa sahip kaynak işleme tekniklerini kullanarak esnekliği
besler. Örneğin, orman bahçe kavramı aydınlatıcıdır: tüm bahçecilik ve tarımsal
projeler yıllık getirilerinde değişiklik gösterir, bir orman bahçe projesinde
bir yılın başarısızlığı gelecek yıllarda başarısızlık üretmez. Bir orman bahçe
ile büyük miktarlarda kaynak depolanır ve diğer bölgelerdeki açıkları telafi
etmek için uygundur. Benzer şekilde, bahçeciliğin iyi ürün elde edilen
yıllarında yalnızca asgari düzeyde kullanılan toplayıcılık ve avlanmadaki yedek
kapasitenin sürdürülmesi, bahçeciliğin kötü bir şekilde ürün verdiği yıllar
için bir güvenlik sağlar. Bu yerleşik fazlalık, bahçeciliğin kötü ürün verdiği
yıllarda bahçeciliğin uygulanabilirliğini-arttırılmış yaşam standardına olan
normal faydalarıyla birlikte-sürdürmek için çok önemlidir.
Bu türde bir
mezra-ekonomisinin yaşama geçirilmesi, çoğu durumda, mevcut bir iskân
düzenine-sürdürülebilir olmayan, hiyerarşik, ve insan ontogeniz ile uyumlu
olmayan bir iskân düzenlemesi-adaptasyon sağlamayı gerektireceğinin farkında
olmak ayrıca önemlidir. Bu, kuramsal yapının mevcut hiyerarşik alt yapı
(kentler ve otoyollar gibi) tarafından etkilenmiş olabilmesi bakımından
yapaylık ortaya koyar. Belki de bunu atlatmanın en iyi yolu varolan kırsal
alanlarda bir mezra ekonomisinin “tohumlarını ekmeye” başlamak, ve daha sonra
yaşanmaz olduklarında önceki kentler ve şehirlere yayılmaktır.
Son olarak, bu yapısal
modeli uygulama konusuna tepeden-aşağı, hiyerarşik araçlardan yararlanmadan
değinmek önemlidir. Bu çabadaki en önemli araç bu modeli uyarlamanın
arkasındaki mantığı açıklamak ve doğrulamak için açık-kaynak tartışmaların
kullanımı olacaktır-ümit ediyorum ki, bu yazıda olduğu gibi. Bir diğer araç ise
geleneksel söylence aracının kullanımı-muhtemelen yenilenmiş bir
biçimde-olacaktır. Bu temel yapıdan ayrılmanın gizli tehlikelerini anlatan
hikayeler, ana ilkeleri bozulmadan tutmaya yardım edecektir. Nihayet, ve bence
en önemlisi, bu kuramsal yapının başarısı, öncü uygulayıcılar tarafından bu
yapının diğer yapılardan daha iyi bir yaşam standardı sağladığının
kanıtlamasına bağlı olacaktır. Eğer ortalama bir Amerikalı basmakalıp bir
Tuscan köyünde “iyi bir yaşam” sürebilirse, ve bu yaşam tarzına nasıl sahip
OLABİLECEKLERİ de gösterilirse, insanlar gerçekten bu yapı etrafında
toplanacaklardır. Eninde sonunda, bu, POZİTİF bir gelecek öngörüsüdür-feodal
köleliğe bir dönüş değil, daha eşitlikçi ve insana uygun bir yaşama doğru
ilerleyiştir…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder